مهارتی به اسم فن بیان

مهارتی به اسم فن بیان

 

 

سلام به شما گلبهاری های عزیز 

 

تا حالا شده بخواهید با دیگران صحبت کنید اما کلمات درستی به ذهن‌تان نیاید یا منظور خود را طوری بیان کنید که طرف مقابل برداشت کاملاً متفاوت و گاهاً کاملاً متضادی از صحبت های شما داشته باشد؟ در این گونه شرایط چه حسی به شما دست می دهد؟ احساسی که اکثر ما در این گونه شرایط تجربه می کنیم حس عجز و ناتوانی است که منجربه خودخوری و پایین آمدن اعتمادبه‌نفس ما می‌شود.

در این مقاله در رابطه با این مهارت بسیارمهم با هم بیشتر صحبت می کنیم، پس همراه ما باشید.

یکی از مهارت های خیلی مهم برای مدیران کسب و کارها داشتن فن بیان قوی هست.

در واقع یک مدیر کسب‌و‌کار باید به ابزاری به اسم فن بیان و مهارت سخنوری مسلح باشد تا بتواند ارتباطی بهتر با پرسنل و مشتریانش برقرار کند؛ به علاوه توان چانه‌زنی بالا در مذاکرات با رقبا در معاملات خرید و فروش یکی دیگر از مواردی است که لزوم داشتن این مهارت مهم را متذکر می شود.

اما فن بیان و سخنوری چیست؟

فن بیان یا قدرت نفوذ کلام را نباید با صدا اشتباه بگیریم!

داشتن صدای قوی و رسا یک بحث و داشتن فن بیان خوب و عالی یک بحث دیگر است و قاعدتاً در بحث فن بیان صدا تأثیر زیادی ندارد.

بیایید با هم راحت تر صحبت کنیم؛ زمانی که شما با پدر یا مادرتان صحبت می کنید آنها حرف شنویی بهتری از شما دارند همان‎‌طور که وقتی با دوستانتان صحبت می کنید این اتفاق می افتد و این بدین ًعلت است که در این گونه ارتباطات افراد خیلی راحت با هم صحبت می کنند یعنی اصلا‌ً از واژه های رسمی و پیچیده استفاده نمی کنند و بیان‌شان را به صورت خودمانی منتقل می‌کنند.

اما اگر به همین افراد بگوییم که به پای تخته بروید و صحبت کنید دچار لرزش، استرس و رنگ‌پریدگی می‌شوند و نمی‌توانند آن چیزی را که حتی از قبل حفظ کرداند به درستی بیان کنند و ارائه دهند.

فن بیان یعنی خود واقعی مان باشیم و بتوانیم خصوصیات خودمان را با بیان و ادای درست کلمات به نحو عالی ارائه دهیم.

 

اما مهم ترین و اصلی ترین نکته در فن بیان این است که ما بتونیم شمرده صحبت کنیم.

اصلاً چه کاری است که ما بخواهیم در صحبت کردنمان عجله کنیم. زمانی که ما تندتند صحبت می‌کنیم مغز ما کلمه کم می آورد و به اجبار از کلمات جایگزین یا کلمات بی‌ربط استفاده می کند و این باعث می‌شود طرف مقابل ما متوجه صحبت‌مان نشود و یا برداشتی اشتباه از صحبت‌های ما داشته باشد، اما زمانی که صحبت‌مان را به صورت شمرده ادا می‌کنیم مغز ما راحت و بسیار آسوده فرصت این را دارد تا کلمات را کنار هم بچیند و جملاتی زیبا و مرتبط ارائه دهد.

پس یادمان باشد فن بیان یعنی ارائه خودمان به صورت واقعی و استفاده از یکسری شرایط، که اولین شرطش شمرده صحبت کردن است.

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

در فایل های بعدی به نکاتی دیگر که مربوط به فن بیان هست اشاره خواهم کرد.

ممنون از اینکه همراهم بودید.

تهیه کننده: سید یاسر رضایی

خدانگهدار

 

نظرات کاربران

نظر بدهید