چرا، بهترین و بی خودترین سؤال دنیا

چرا، بهترین و بی خودترین سؤال دنیا

چرا، بهترین و بی خودترین سوال دنیا

سلام

برای همه­ ی شما عزیزان پیش آمده ­است که در زندگی تان مجبور شده باشید در اثر ایجاد یک رخداد از فرد مقابل تان سوالی بپرسید که با "چرا" شروع می شود.

می­خواهیم در این مقاله بررسی کنیم که پرسیدن چرا از دیگران خوب است یا بد؟

وقتی یک نفر از من می­ پرسد که؛ چرا دیر آمدی؟ یا چرا این اندازه تاخیر داشتی؟ و یا چرا اینکار را انجام دادی؟ ذهن من به سمت توجیه و بهانه تراشی می­ رود. در واقع ذهن من می­ خواهد از آن کار اشتباه، من را مبرّی کند و شروع می­ کند به ایجاد بهانه هایی و آنها را سر راه من قرار می ­دهد.

مثلاً یکی از بهانه­ تراشی­ های ذهن برای تاخیر، این است که من به طرف مقابل می­ گویم خب ترافیک بود دیگر! یا می گویم: صبح که می­ خواستم بیرون بیایم مشکلی برایم پیش آمد، تا رفتم آن را حل کنم زمان برد. یا اینکه می­ گویم: صبح خوابم برد و نتوانستم به موقع برسم.

و این ها، همه توجیهات و بهانه هایی هستند که ذهن ما در جواب سؤال هایی که با "چرا" شروع می شوند ایجاد می ­کند.

اما می ­توانیم این "چرا" را به یک سوال سازنده تبدیل کنیم، در واقع ما به جای اینکه از "چرا" استفاده کنیم می توانیم از سؤالات سازنده و مثبت استفاده کنیم تا به جواب های مثبت و سازنده برسیم.

مثلاً به جای پرسیدن این سؤال که؛ چرا دیر آمدی؟ می ­توانیم بپرسیم که چه کاری می­توانی انجام بدهی که دیگر تاخیر نداشته باشی؟ وقتی که این سؤال را از طرف مقابل می ­پرسید، ذهن فرد برای جواب دادن به این سؤال خودش را آماده می­کند و پس از بررسی و تحلیل، علت اینکه واقعاً چرا دیر آمده است را پیدا می­کند، و سعی می کند راه حل هایی برای این که دیگر تاخیر نداشته باشد ارائه دهد.

در واقع ما با پرسیدن سوالِ "چرا" از دیگران، نه تنها هیچ کار­سازنده ای انجام نمی­ دهیم بلکه باعث این می­ شویم که دیگران دروغ ها و بهانه هایی را به ما تحویل دهند که معمولاً هیچ تأثیری در علت انجام کارشان نداشته و نخواهد داشت.

اما این کلمه "چرا" خیلی هم بد نیست!

زمانی که ما از خودمان می­ پرسیم؛ "چرا" بهترین کلمه است. در واقع وقتی خودمان اشتباهی را انجام می­ دهیم با پرسیدنِ "چرا این کار را کردی؟"، "چرا دیر آمدی" و "چرا این حرف را زدی؟، ما خودمان می رویم به سمت در آوردن علت های اصلی ماجرا و دیگه اینجا مغز نمیاد برای ما بهانه تراشی کند چون ما با خودمان رو راست هستیم نمی توانیم سر خودمان را کلاه بزاریم.

بنابراین هواسمان باشد که از "چرا" در چه  مواقع داریم استفاده می­ کنیم.

لطفا در بحث بهبود فردی خودتان دائما از "چرا" استفاده کنید، و در بحث ارتباط با دیگران جای "چرا" از کلمات و سوال های سازنده و مثبتی استفاده کنید.

تهیه کننده: سید یاسر رضایی

سپاسگزارم

 

نظرات کاربران

نظر بدهید