چگونه در آپارتمان خود فلفل به عمل آوریم؟

چگونه در آپارتمان خود فلفل به عمل آوریم؟

ممنونیم از جناب آقای محمد موحدی همشهری خوزستانی عزیز بخاطر مقاله خوبشون

سازگاری محیطی فلفل

آب و هوا یکی از فاکتورهای مهم در کاشت و سازگاری یک گیاه در منطقه جدید است. رشد فلفل به طول فصل رشد و دمای متوسط آن بستگی دارد. رشد گیاه در دماهای پایین تر از 10 تا 12 درجه سانتی‌گراد متوقف می‌شود و برگ‌ها در 6 درجه سانتی‌گراد از بین می‌روند و ریزش گل‌ها اتفاق می‌افتد البته در دماهای بالاتر از 35 درجه هم همین اتفاق می‌افتد. دمای پایدار که بین کم‌ترین و بیش‌ترین دما اختلاف زیادی نباشد مناسب است. دمای روز 25 تا 28 درجه و دمای شب 16 تا 18 درجه مناسب است. فلفل های تند نسبت به فلفل های شیرین به دماهای بالاتر مقاومت بیش‌تری دارند.

دمای رشد و جوانه زنی فلفل

دمای جوانه زنی فلفل 23 و متوسط دما 26 تا 28 و بیش‌ترین حد آن 30 درجه است. دمای دوران رویشی 21 تا 28 و دمای شب در دوران تشکیل میوه 15 تا 20 و در طول روز 20 تا 28 درجه باشد.

سرمازدگی در دمای زیر 6 درجه و یخ زدگی زیر 1 درجه اتفاق می‌افتد و در منفی 2 درجه از بین می‌رود.

رطوبت نسبی رشد فلفل مانند اکثر سبزیجات 65 تا 85 درصد است. رطوبت زیاد باعث به‌وجود آمدن بیماری‌های قارچی و خشکی باعث عدم گرده افشانی و تشکیل میوه می‌شود.

نیازهای خاکی انواع فلفل

از عوامل مهم در تشکیل محصول مناسب داشتن خاک حاصل‌خیز است. مقدار تولید و کیفیت محصول فلفل به حاصل‌خیزی خاک و سطح عناصر غذایی خاک وابسته است. به خاک‌های به شدت رسی سازگار نیستند و خاک‌های متوسط مثل شنی لومی برای آن مناسب‌تر است. در اغلب خاک‌هایی که زهکشی کافی حداقل تا عمق 60 سانتی‌متر داشته باشند قابل کشت هستند.

مهمترین انواع فلفل عبارتند از :

۱) فلفل قرمزتند .

۲) فلفل پیش رس کوتاه ( بشکل گوجه فرنگی ).

۳)فلفل سبز تند، فلفل دُلمه( فلفل خیلی بزرگ شیرین ).

۴) فلفل شیرین .

۵) فلفل زرد بزرگ ایتالیائی .

روش کاشت فلفل:

آماده سازی خاک برای کاشت فلفل

آماده سازی اولیه خاک برای رشد بهینه ریشه در خاک و آسان شدن نفوذ ریشه در خاک است. مزایای شخم زدن برای کشت فلفل شامل: توسعه کافی ریشه، کاهش فشردگی خاک، توسعه بیش‌تر ریشه و دسترسی بیش‌تر ریشه به اکسیژن، عملکرد بیش‌تر، رشد بیش‌تر، سازگار شدن بیش‌تر نسبت به استرس خشکی، کاهش بیماری های ریشه، شکستن لایه‌های سخت افقی، نفوذ بهتر آب و جذب بیش‌تر عناصر غذایی توسط ریشه انتخاب نوع شخم زدن و خاک‌ورزی بستگی به نوع خاک، نوع کشت، آب در دسترس و مسائل اقتصادی دارد. عمق شخم مناسب تقریبا باید بین30 تا 60 سانتی‌متر باشد.

زمان کاشت فلفل

زمانی که دمای خاک و هوا به حداقل دمای مناسب برای رشد رسید(حدود 12 تا 15 درجه) زمان انتقال نشا رسیده است. در مناطق گرم که عاری از دوره یخبندان هستند در اواسط بهمن تا اواسط اسفند، مناطق معتدل از شهریور تا اسفند، درمناطق سردسیر از مهر و آبان، در گلخانه‌ها که تمام شرایط تحت کنترل است در تمام سال کشت می‌شوند.

یکی از مهم ترین مسائل در تولید میوه فلفل، گرده افشانی است که بوسیله باد یا حشرات انجام می‌شود و در محیط باز بهتر از گلخانه می‌باشد. دمای مناسب برای گرده افشانی و تولید میوه بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد  است.

عواملی که سبب ریزش گلهای فلفل می‌شوند شامل:

شدت نور کم

کودهای ازته زیاد

آسیب حشرات

بادهای گرم و سوزان

برای داشتن میوه های کافی کشاورزان باید از گیاهان مقاوم به شرایط منطقه کاشت کنند. آبیاری با برنامه انجام شود، کوددهی مناسب و استفاده از سموم مناسب در زمان حمله آفات در شرایط مناسب با کنترل رشد رویشی و میوه فلفل می‌تواند مانند یک گیاه چندساله باشد. عواملی مانند دماهای بالا، دماهای پایین، رطوبت بالا، رطوبت خیلی کم نور کم، دمای بالا و نور کم، نیز بر گرده افشانی تاثیر گذارند.

تولید نشای فلفل

بهترین دما برای جوانه زنی بذر فلفل بین 20 تا 25 و نهایتاٌ 30 درجه سانتی‌گراد است. محیط کشت و ظروف کشت باید استریل باشند و بستر باید دارای زهکشی و هوای کافی باشد. محیط کشت می‌تواند ترکیبی از پیت، پوست تنه و ورمی‌کولایت یا ترکیب پرلایت و کوکوپیت باشد. pH مناسب برای بستر تولید نشا حدود 6.5 مناسب است.

عواملی مانند سرمای هوا تا 7 درجه سانتی گراد، تغذیه و کوددهی زیاد، بزرگ شدن بیش از حد نشا در زمان انتقال نشا و تفاوت دمای زیاد بین خزانه و مزرعه باعث ایجاد آسیب های فیزیولوژیکی نشا می‌شوند.

تراکم کشت گیاه فلفل در متر مربع حدود 3 تا 4 گیاه است و اگر تراکم بیش‌تر از این حد شود تهویه بین بوته‌ها کم‌تر و رطوبت بیش‌تر شده و بروز انواع بیماری‌ها بیش‌تر می‌شود. نشاها قبل از انتقال به زمین آبیاری شوند و رطوبت زمین هم مناسب باشد.

کوددهی مناسب فلفل

در دوران پرورش نشا از کودهای کامل مانند 20-20-20 استفاده شود. بعد از انتقال به مزرعه از کود سه بیست و قبل از رسیدن به دوران گل‌دهی از کودهای فروت‌ست(دارای روی، بر، ازت و اسید آمینه) استفاده شود. بعد از تشکیل میوه از کودهای کامل پتاس بالا استفاده شود.

 

طعم فلفل، در انواع آن مختلف و متفاوت است و از تند تا شیرین یافت می شود. مصرف فلفل، بصورت خام و تازه با غذا و یا اضافه نمودن در سالاد مرسوم و معمول است. در ترشی ها نیز به صورت مخلوط و یا به تنهایی به عنوان ترشی فلفل مورد استفاده قرار می گیرد. فلفل را خشک کرده آن را بصورت پودر در می‌آورند و برای چاشنی غذا استفاده می کنند.

ممنون از توجه شما

 

نظرات کاربران

نظر بدهید